Lectia de canto

Importanta studiului de canto

Tehnica pronuntiei vocalelor si consoanelor

Tehnica respiratiei

Tehnica sincronizarii

Niciodata varsta

Expresia feţei

Lectii de canto pe YouTube

Recomandare pentru lectii crestine de canto

 

1. Importanta studiului de canto pentru coristi

Pentru ca un cor sa obtina performante cat mai bune, este obligatoriu ca membrii lui sa aiba o "educatie muzical - culturala" cat mai vasta. Nici un cor ai carui membri asculta acasa (numai/si) manele, muzica "populara" de slaba calitate si origine indoilenica, cantece lautaresti-tiganesti, muzica usoara...foarte...usoara, muzica rock (si alte genuri promovate si de grupurile sataniste), etc., nu va obtine vreo performanta notabila.

Orice corist care se doreste a fi o buna unealta in mana Domnului si de folos corului sau, trebuie sa "ciuleasca cu atentie" urechile la felul cum suna o voce profesionista, un cor profesionist, o piesa clasica (asa cum sunt secventele prezentate in sectiunile alaturate)  si sa isi rectifice cat mai bine cu putinta propria-i emisie sonora in concordanta cu cele auzite.

NICI UN CORIST NU VA PUTEA INTELEGE NOTIUNILE DE CANTO EXPLICATE DE DIRIJOR/PROFESOR, FARA A AVEA O VIZIUNE CLARA A ""ŢINTEI" VIZATE, A "IMAGINII SONORE", SAU A "VOCII MODEL" PE CARE VREM SA O OBTINEM SI NOI IN FINAL!!!

Cu alte cuvinte, nu poate fi nicidecum inteleasa necesitatea postarii corecte in timpul respiratiei, utilitatea "respiratiei costo-diafragmatice" (presurizarea optima a diafragmei si muschilor toracici), necesitatea coborarii laringelui in pozitia de "semi-cascat", a miscarilor largi ale maxilarului inferior, FARA a avea un raspuns minimal si clar la urmatoarea intrebare simpla: DE CE trebuie invatate aceste lucruri? La ce ne folosesc ele oare?

Primiti un raspuns sintetizat, prin intermediul unor contraintrebari: 1. de ce suna asa de frumos Corul Madrigal?  2. De ce suna asa de frumos vocea sopranei Kathleen Battle? 3.De ce suna asa de frumos vocea lui Andrea Bocelli sau a lui Josh Groban? De ce canta atat de frumos copiii de la grupul "LIBERA"? Fiindca asa s-au nascut ei cu aceste voci superbe?  (Raspuns ajutator 1: nu, ci pentru ca ei au studiat din greu, prin multe ore de studiu individual, aceste notiuni (aparent inutile pentru unii) de canto clasic. Raspuns ajutator 2: oare pentru Domnul nu trebuie sa ne dam silinta mai mult decat o face lumea pentru bani? )

 

 

 

2. Tehnica pronuntiei vocalelor si consoanelor

 Priviti atent la modul in care deschid gurile copiii si barbatii din corul de mai jos, la modul in care sunt sincronizate (perfect) consoanele finale (T, S, M, etc). si adaugata vocala "î" usor la terminatii precum RD (de la"word"). 

Puteti afla mai multe elemente despre vocale si consoane in"Metoda Speteanu" , iar despre dictie si aici .

Observatie: barbatii nu canta "nazal", asa cum ne zgarie urechile prea ades, cei din unele coruri mioritice. Acesti coristi englezi folosesc tehnica "laringelui coborat".

 

3. Tehnica respiratiei costo-diafragmatice si a laringelui coborat (alineat) 

S-ar putea spune ca forta emisiei sonore a unei fiinte umane provine din gabaritul corporal? Forta emisiei sonore este un rezultat de natura pur tehnica, obtinut prin aplicarea metodelor traditionale de canto clasic cu privire la modul de respiratie, postarea laringelui si alte elemente care influenteaza totalmente forta si stralucirea sunetului obtinutun sunet amplu si puternic nu provine nicidecum din viteza aerului expirat (aviz amatorilor!...), ci din aprofundarea cu intelepciune a cunostintelor despre fenomenul fizic numit "rezonanta corpurilor cu cavitati".

 

Chiar si in muzica usoara este nevoie de aprofundarea notiunilor de canto clasic, mai ales cand vorbim de intonatia silabelor lungi sau a notelor cu inaltimi ridicate (unde este necesar un debit de aer corespunzator). Nu numai Andrea Bocelli, dar si colega sa Katherine Jenkins, au studiat muzica de opera (pot fi gasiti in diverse videoclipuri cantand muzica de acest gen: K. Jenkins - O Sole Mio aici ; A. Bocelli - Nessum Dorma aici ). Aceasta explica lejeritatea cu care acesti intrepreti abordeaza frazele care cer respiratii extrem de lungi. Frumusetea muzicii sta in fond si in gradul ei de cursivitate. Katherine reuseste o performanta deosebita - sa traslateze isesizabil modul de fonare de la voce de piept cu laringe nealiniat in registrul mediu, la voce de opera cu laringe aliniat (coborat) la sunetele inalte, din registrul acut, realizand o interpretare lejera, continua si stralucita pe tot ambitusul vocii cerut la acest cantec; ca sa nu mai vorbim de abilitatea lui Bocelli de a tranzita intre forte si piano, intre registrul mediu si cel acut...

Andreea Bocelli foloseste cu maiestrie tehnica studiata in scolile de canto numita "impedanta pe laringe", economisind aerul expirat, prin dozare redusa (aici - la melodia "Ingeri mii din ceruri canta"/"Soarele de mult s-a dus"), in special la silaba "Glo" din refrenul "Gloria in excelsis Deo".

 

Micuta Jackie Evancho reuseste chiar si la o varsta frageda si stapaneasca uimitor de bine tehnica laringelui aliniat.

 

Intocmai ca si Jackie Evancho, un grup de 3 adolescenti numit IL VOLO au uimit lumea prin vocile lor minunate. Si acesti baieti au studiat cu siguranta tehnica de canto de la varste fragede:

 

4. Tehnica sincronizarii perfecte in cadrul unui ansamblu coral

Urmariti modul in care membrii corului "Perpetuum Jazzile" urmaresc comenzile dirijorului (aici imitand sunetul unei ploi/furtuni de vara. Au ei ochii in partituri? Nu. Performanta maxima se poate obtine numai prin cunoasterea si interepretarea partiturii pe de rost, coroborat cu urmarirea cu atentie a gesturilor dirijorului. 

Unii coristi (mai ales persoane de sex feminin) folosesc vibrato-ul vocii cu amplitudini largi, crezand ca aceasta ajuta la înfrumusetarea vocii respective. Insa vibrato-ul este de fapt o modulatie in frecventa, o abatere sinusoidala, periodica de la inaltimea reala a sunetului dat. Daca fiecare corist dintr-un cor procedeaza asa, care ar putea fi atunci sunetul rezultant? Un fals general...

Grupul a capella "Sens" se evidentiaza prin voci curate, nevibrate si timbre omogene. 

Hai fii vesel

 

Ramai cu mine (noi) - Abide with me

 

Ascultati si un Cor Japonezexcelent omogenizat   aici.

 

5. "Niciodata vârsta" sau Importanta studiului muzicii in tinerete

Exista o tendinta generala de a presupune ca dupa o anumita varsta, unii coristi ar trebui sa "iasa la pensie" deoarece ar strica sunetul de ansamblu al unui cor datorita "vocilor scârţâite". Atentie, vocile nu "scârţâie" din cauza varstei, ci din cauza lipsei de exercitiu, de antrenament si de experienta. Corul Bisericii Prezbiteriene din Lauderdale, Florida - USA, este numai un exemplu graitor in acest sens! Acesti oameni au cantat din tinerete fara nici o indoiala, studiind muzica intr-un mod profesional.

 

Corul bisericii Presbiteriene din Lauderdale (Florida, USA) acompaniat in aranjamentul celebrei organiste Diane Bish, interepretand cunoscutul imn "Crown Him with many Crowns".

 

 

6. Expresia feţei

Un cantec poate fi cantat perfect dpvd muzical, dar daca faţa interpretului nu exprima nimic, atunci mesajul muzical nu va mai ajunge la inima ascultatorului. Este destul sa ne inchipuim cat de usor... am putea fi atenti la un predicator care cisteste toate predica de pe o foaie timp de 40 de minute... Chiar si 5 minute ni s-ar parea extrem de obositor. 

Unii coristi n-ar putea dezlipi ochii de pe partituri niciodata. Din fericire, nu asa este si cazul grupului Acapella Sens. Memorarea totala a partiturii este o munca in plus, poate titanica, dar este cel putin la fel de importanta ca si emisia corecta a sunetului.

 

 

 

7. Lectii de canto pe YouTube cu soprana Diana Pap

Diana Pap este o cantareata de opera (soprana de coloratura) care a avut amabilitatea sa posteze pe YouTube cateva lectii de canto, prezentate la un nivel academic deosebit, dar foarte accesibile in acelasi timp pentru publicul larg.

Doamna Pap prezinta lectii de canto intr-un stil mai adecvat unor solisti, decat unui stil coral, mergand pe ideea unor vocale emise mai deschis. Chiar daca in muzica de gen coral vom lucra cu vocale mai inchise pentru o mai buna omogenizare a grupului respectiv, totusi lectiile doamnei Pap ne vor fi de folos pentru intelegerea notiunilor de baza in canto.

Lectia A - vocalize de incalzire si rezonare cu gura inchisa

Lectia B - vocalize pe acelasi ton (cu vocale precedate de consoane)

Lectia C - vocalize pe sunete alaturate (la interval de ton)

 Lectia D - problematica vocalelor deschise I si E

Lectia E - vocala A pt alto si bas

 

Multe alte notiuni despre alte vocalize le gasiti la adresele alaturate.

 

 

 

 

 

 

 

8. Recomandare pentru lectii crestine de canto in Romania

Pentru cei interesati de aceasta stiinta, "Quo Vadis Music" va recomanda pe unul dintre cei mai calificati profesori crestini de canto din Romania - prof. Ruben Muresan, care a studiat muzica initial la IBEO Oradea, apoi cursuri de studii aprofundate la conservatorul de stat "Ciprian Porunbescu" (cu renumita soprana Georgeta Stoleriu) din Bucuresti si ulterior, a efectuat cursuri de specialitate in Statele Unite (puteti vedea cateva detalii despre prof.Ruben Muresan si pe site-ul fundatiei Jubilate din Cluj, unde Ruben Muresan lucreaza in prezent: http://www.jubilate.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=524&Itemid=109 )

 

Ruben Muresan - cantand si dirijand, in cadrul unui program de ansamblu coral la Suceava 

 

Importanta studiului de canto

Tehnica pronuntiei vocalelor si consoanelor

Tehnica respiratiei

Tehnica sincronizarii

Niciodata varsta

Expresia feţei

Lectii de canto pe YouTube

Recomandare pentru lectii crestine de canto